Cilt: 22 Sayı: 1, 30.06.2022

Yıl: 2022
Doç. Dr. Özlem CANAN GÜNGÖREN SAKARYA ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0002-9184-6110
Eğitim, Öğretim Tasarımı, Öğretim Teknolojileri, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Eğitim, Temel Eğitim, Sınıf Eğitimi, Temel Eğitim (Diğer), Matematik Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi, Türkçe Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Eğitim, Matematik Eğitimi
Doç. Dr. Cihat ATAR YILDIZ TECHNICAL UNIVERSITY 0000-0002-5879-3432
İkinci Bir Dil Olarak İngilizce, Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi , Eğitim
Değerler Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi

Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Sakarya University Journal of Education Faculty -SUJEF), Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi tarafından 2001 yılından bu yada fakülte bünyesinde yılda 2 kez yayımlanan akademik bir dergidir. Dergi, öğretmenlerin, öğretim elemanlarının, araştırmacıların, eğitim ve okul yöneticilerinin, uygulamacıların gelişmelerine katkı sağlayacak bilimsel gelişmeleri, yenilikleri, uygulamaları ve eğitim araştırmalarını izleyebilmelerini sağlamayı, eğitim bilimleri ve öğretmen yetiştirme alanında çalışan akademisyenlerin çalışmalarını yayınlamalarına olanak sunmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda dergi eğitimde var olan sorunları bilimsel açıdan incelemekte ve yapılan çalışma ve incelemeleri akademisyenler, öğretmenler ve uygulayıcılarla paylaşmaktadır.

Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Sakarya University Journal of Education Faculty -SUJEF) yılda iki kez yayınlanan hakemli ve bilimsel bir dergidir. SUJEF dergisi eğitim alanında gerçekleştirilen özgün araştırma makalelerini (nicel, nitel) yayınlamaktadır. Derginin yayın dili Türkçe ve İngilizcedir.
Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi;
- Eğitim yönetimi,
- Eğitim programları ve öğretim,
- Eğitimde program geliştirme,
- Yaşam boyu öğrenme,
- Eğitim psikolojisi,
- Rehberlik ve psikolojik danışmanlık,
- Özel eğitim,
- Zihin engelliler eğitimi,
- Eğitimde ölçme ve değerlendirme,
- Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi,
- Uzaktan eğitim,
- Yabancı dil eğitimi,
- İngilizce eğitimi,
- Yabancılara Türkçe eğitimi,
- Türkçe eğitimi,
- Matematik eğitimi,
- Fen bilgisi eğitimi,
- Okul öncesi eğitimi,
- Sınıf eğitimi,
- Öğretmen eğitimi,
- Sosyal Bilgiler eğitimi,

- Güzel Sanatlar eğitimi

gibi dallarda kuram ve uygulamaya katkı sağlayan güncel ve özgün araştırmaları konu edinmektedir.

A) Genel Bilgiler

1. SUJEF dergisinin yayın dili Türkçe ve İngilizce’dir.

2. SUJEF dergisi yılda 2 kez olmak üzere Haziran ve Aralık aylarında çevrimiçi olarak yayınlanır. SUJEF dergisinde yalnızca “Özgün Araştırma Makaleleri” yayımlanmaktadır.


B) Yazım Kuralları
1. SUJEF dergisine gönderilecek makaleler, APA6 Türkçe ve İngilizce sürümlerinde belirtilen metin içi ve sonu kaynak gösterimi, tablo ve şekil yazımları dikkate alınarak hazırlanmalıdır.
APA6 Türkçe sürümüne ulaşmak için: https://www.tk.org.tr/APA/apa_2.pdf.
APA6 İngilizce sürümüne ulaşmak için: https://www.apastyle.org/manual.


2. SUJEF dergisinin şablon dosyasında belirtilen açıklamalar dikkate alınarak ve dergi şablonu kullanılarak makaleler düzenlenmeli ve hazırlanmalıdır.
SUJEF dergisi Türkçe makale şablonu için buraya tıklayınız: https://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/19838 
SUJEF dergisi İngilizce makale şablonu için buraya tıklayınız: https://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/20552 

3. SUJEF dergisi sistemine yüklenen makalelerin içerisinde yazar(lar)a ait bilgiler bulunmamalı, aday çalışmaya ait bir açıklama varsa “Editöre Not” bölümünde belirtilmelidir.


4. Birinci düzey başlıklar 11 punto, sola hizalı, kalın, tümü büyük harf olacak şekilde ayarlanmalı ve sırasıyla şablonda olduğu gibi numaralandırılmalıdır. İkinci düzey başlıklar şablondaki gibi numaralandırılmalı ve sola hizalı, 11 punto, kalın ve yalnızca kelimelerin ilk harfleri büyük olacak şekilde yazılmalıdır. Üç ve daha alt düzey başlıklar ise sola hizalı, 11 punto, italik, kalın ve yalnızca kelimelerin ilk harfleri büyük olacak şekilde yazılmalıdır.

5. Makalede Türkçe başlık, Türkçe özet, İngilizce başlık, İngilizce özet, giriş, yöntem, bulgular, sonuç, tartışma ve öneriler, kaynakça ve genişletilmiş İngilizce özet bölümleri yer almalıdır.


6. Makalenin kaynakça bölümünden önce Araştırma ve Yayın Etiği Beyanı, Yazarların Makaleye Katkı Oranları ve Çıkar Beyanı bölümleri bulunmalıdır. Makalelerde gerekli görüldüğü takdirde bu kısımda Destek Beyanı ve Teşekkür başlıkları da yer alabilir.


7. Makalenin uzunluğu kaynakça dâhil olmak üzere 8000 kelimeyi geçmemelidir.


8. Makale ile ilgili hakemlerin yazarlardan istediği düzenlemeler, makale üzerinde "Değişiklikleri İzle" butonuna basılarak gerçekleştirilir. Sisteme bu dosya makale izleme şablonu ile birlikte yüklenir. Makale izleme şablonunda makale üzerinde hakemlerin istediği hangi düzenlemelerin yapıldığı, yapılmadı ise gerekçeleri belirtilir. 

Türkçe makale izleme şablonuhttps://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/20371 

İngilizce makale izleme şablonu: https://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/22031 

ETİK İLKELER VE YAYIN POLİTİKASI
Yayın Politikası

Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; eğitimin tüm kademesinde ve tüm alanlarında eğitim ile ilgili konularda üretilen özgün, kaliteli ve etik akademik araştırma sonuçlarını yayımlamak alana özgü ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgi birimine katkı sağlamak, derlenen akademik bilgiyi ulusal ve uluslarası düzeyde bilim insanlarının ve uygulayıcıların erişimine sunarak daha nitelikli ve etkili işleyen bir eğitim sisteminin geliştirilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Dergi yaşam boyu öğrenme, öğretmen yetiştirme, eğitim bilimleri ve alan eğitimleri konularındaki tüm akademik çalışmaları kapsar.
Derginin dili Türkçe ve İngilizce’dir. Türkçe makalelerde Türk Dil Kurumu’nun sözlükleri ve yazım kılavuzu dikkate alınmalı ve mümkün olduğunca Türkçe sözcükler kullanılmalıdır. Alana özgü yabancı dildeki kavramın/terimin Türkçe karşılığı kullanılırken ilgili kavramın/terimin ilk kullanıldığı yerde yabancı dildeki karşılığı parantez içinde verilmelidir. Makalede kullanılan istatistiksel tekniklerin sunulmasında APA 6 yazım stili temel alınarak, istatiksel değerlere cümleler içerisinde yer verilmelidir. Bununla birlikte, uygun yerlerde yazar(lar) tablolar ve şekillerden faydalanabilirler. Makale metninin tamamının yazımında, şekil, tablo ve kaynakların belirtilmesinde APA 6 yazım stili kullanılmalıdır.
Değerlendirilmek üzere gönderilen makale derginin makale şablonu çerçevesinde hazırlanmalıdır. Makale herhangi bir kurum ya da kuruluşta gerçekleştirilecekse bu kurum ya da kuruluştan çalışma yapılacağına dair etik kurul onayı (gönüllü katılım formu, bilgilendirilmiş onam formu, ölçek izinleri v.b.) alınması zorunludur. Değerlendirilen ve yayıma kabul edilen makaleler için yazar(lar)a ve hakemlere ücret ödenmez.
Makalenin ön değerlendirilmesi 7 gün, ön değerlendirme sonrasında en geç 7 gün içerisinde hakem atanması, atanan hakemin makaleyi en geç 30 gün içerisinde değerlendirmesi ile 60 günde makale değerlendirme süreci tamamlanmaktadır. Yayıma kabul edilen ve son biçimi verilen makaleler üzerinde yazar(lar) değişiklik yapamaz. Ancak yazar(lar), değerlendirme ve erken görünüm aşamasındaki ya da elektronik ortamda yayımlanmış makalesiyle ilgili hatayı fark ettiklerinde bilgi vermek, düzeltmek ya da geri çekmek için editörle iletişime geçmesi gerekir.
Dergi yılda iki kez yayımlanan ulusal ve disiplinlerarsı düzeyde, hakemli, çevrimiçi (online) bir akademik dergidir. Dergide makalelerin değerlendirilmesi sürecinde çift taraflı kör hakemlik sistemi uygulanmaktadır. Açık erişim politikası gereğince, dergi sayıları ve makaleler derginin web sayfasında yer alır ve makalelerin tam metinlerine pdf dosyası olarak erişilebilir.
Yayın Etiği
Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi kapsamında bilimsel üretimin gerçekleştirilmesinde yayın sürecinin editörler, hakemler ve yazarlar olmak üzere tüm bileşenlerinin uyması gereken etik kurallar;
Yayın Etiği Komitesi (COPE) tarafından tanımlanan “Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors” ve “Short Guide to Ethical Editing for New Editors”,
Avrupa Bilim Editörleri Derneği (EASE) tarafından tanımlanan “Golden Rules for Scholarly Journal Editors”,
Bilim Editörleri Konseyi (CSE) tarafından tanımlanan “White Paper on Promoting Integrity in Scientific Journal Publications, 2012 Update”,
çerçevesinde hazırlanmıştır.
Editör(ler)
Editörler genel olarak;
• Okuyucuların ve yazarların bilgi ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik çaba sarf etmelidir.
• Sürekli olarak derginin gelişimini sağlamalıdır.
• Dergide yayınlanan çalışmaların kalitesini geliştirmeye yönelik süreçleri yürütmelidir.
• Düşünce özgürlüğünü destekleme, akademik açıdan bütünlüğü sağlanmalıdır.
• Fikri mülkiyet hakları ve etik standartlardan taviz vermeden iş süreçlerini devam ettirmelidir.
• Düzeltme ve açıklama gerektiren konularda yayın açısından açıklık ve şeffaflık göstermelidir.
Editörler okuyucularla ilişkilerinde; Okuyucuları, araştırmayı veya diğer bilimsel çalışmaları kimin finanse ettiği ve fon sağlayıcıların araştırmada ve yayınlanmasında herhangi bir rolü olup olmadığı ve eğer öyleyse bunun ne olduğu konusunda bilgilendirmelidir.
• Yayınlanan tüm raporların ve araştırma incelemelerinin uygun niteliklere sahip gözden geçirenler tarafından incelenmesini sağlamak (uygun olduğunda istatistiksel inceleme dahil)
• Dergilerinin hakemli olmayan bölümlerinin açıkça tanımlanmasını sağlamalıdır.
• Teknik dâhil araştırma raporlarının doğruluğunu, eksiksizliğini ve netliğini teşvik eden süreçleri benimsemelidir.
• Uygun yönergelerin ve kontrol listelerinin düzenlenmesi ve kullanımını sağlamalıdır.
• Araştırma dışı makalelerin kaynağı hakkında maksimum açıklamayı teşvik etmek için şeffaflık politikasını korumalı ve geliştirmelidir.
• Derginin personeli veya yayın kurulu üyelerinden yapılan gönderilerin nesnel ve tarafsız bir değerlendirme almasını sağlamak için atılan adımlar hakkında okuyucuları bilgilendirmelidir.
Editörler yazarlarla ilişkilerinde;
• Editörler, çalışmaların önemi, özgün değeri, geçerliliği, anlatımın açıklığı ve derginin amaç ve hedeflerine dayanarak olumlu ya da olumsuz karar vermelidir.
• Yayın kapsamına uygun olan çalışmaların ciddi problemi olmadığı sürece ön değerlendirme aşamasına almalıdır.
• Editörler, çalışma ile ilgili ciddi bir sorun olmadıkça, olumlu yöndeki hakem önerilerini göz ardı etmemelidir.
• Yeni editörler, çalışmalara yönelik olarak önceki editör(ler) tarafından verilen kararları ciddi bir sorun olmadıkça değiştirmemelidir.
• "Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci" mutlaka yayınlanmalı ve editörler tanımlanan süreçlerde yaşanabilecek sapmaların önüne geçmelidir.
• Yazarlara açıklayıcı ve bilgilendirici şekilde bildirim ve dönüş sağlanmalı, yazarlar için rehber hazırlanmalı ve güncel tutulmalıdır.
Editörler hakemlerle ilişkilerinde;
• Hakemleri çalışmanın konusuna uygun olarak belirlemelidir.
• Hakemlerin değerlendirme aşamasında ihtiyaç duyacakları bilgi ve rehberleri sağlamakla yükümlüdür.
• Yazarlar ve hakemler arasından çıkar çatışması olup olmadığını gözetmek durumundadır.
• Körleme hakemlik bağlamında hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutmalıdır.
• Hakemleri tarafsız, bilimsel ve nesnel bir dille çalışmayı değerlendirmeleri için teşvik etmelidir.
• Hakemlerin performansını artırıcı uygulama ve politikalar belirlemelidir.
• Hakem havuzunun dinamik şekilde güncellenmesi konusunda gerekli adımları atmalıdır.
• Nezaketsiz ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellemelidir.
• Hakem havuzunun geniş bir yelpazeden oluşması için adımlar atmalıdır.
Editörler yayın kurulu ile ilişkilerinde;
• Tüm yayın kurulu üyelerinin süreçleri yayın politikaları ve yönergelere uygun ilerletmesini sağlamalıdır. Yayın kurulu üyelerini yayın politikaları hakkında bilgilendirmeli ve gelişmelerden haberdar etmelidir.
• Yayın kurulu üyelerinin çalışmaları tarafsız ve bağımsız olarak değerlendirmelerini sağlamalıdır.
• Yeni yayın kurulu üyelerini, katkı sağlayabilir ve uygun nitelikte belirlemelidir.
• Yayın kurulu üyelerinin uzmanlık alanına uygun çalışmaları değerlendirme için göndermelidir.
• Yayın kurulu ile düzenli olarak etkileşim içerisinde olmalıdır.
• Yayın kurulu ile belirli aralıklarla yayın politikalarının ve derginin gelişimi için toplantılar düzenlemelidir.
Editör ve Dergi Sahibi arasındaki ilişki editoryal bağımsızlık ilkesine dayanmaktadır. Editörler ile yayıncı arasında yapılan yazılı sözleşme gereği, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncı ve dergi sahibinden bağımsızdır.
Son olarak editör(ler);
Kalite güvencesi: dergide yayınlanan her makalenin dergi yayın politikaları ve uluslararası standartlara uygun olarak yayınlanmasından sorumludur.
Kişisel verilerin korunması: değerlendirilen çalışmalarda yer alan deneklere veya görsellere ilişkin kişisel verilerin korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan bireylerin açık rızası belgeli olmadığı sürece çalışmayı reddetmekle görevlidir. Ayrıca editörler; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korumaktan sorumludur.
Etik kurul, insan ve hayvan hakları: değerlendirilen çalışmalarda insan ve hayvan haklarının korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan deneklere ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalara ilişkin izinlerin olmadığı durumlarda çalışmayı reddetmekle sorumludur.
Olası suistimal ve görevi kötüye kullanmaya karşı önlem: olası suistimal ve görevi kötüye kullanma işlemlerine karşı önlem almakla yükümlüdür. Bu duruma yönelik şikayetlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi konusunda titiz ve nesnel bir soruşturma yapmanın yanı sıra, konuyla ilgili bulguların paylaşılması editörün sorumlulukları arasında yer almaktadır.
Akademik yayın bütünlüğünü sağlamak: çalışmalarda yer alan hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirme içeren yargıların hızlı bir şekilde düzeltilmesini sağlamalıdır.
Fikri mülkiyet haklarının korunması: yayınlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet hakkını korumakla, olası ihlallerde derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunmakla yükümlüdür. Ayrıca editörler yayınlanan tüm makalelerdeki içeriklerin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi adına gerekli önlemleri almakla yükümlüdür.
Yapıcılık ve tartışmaya açıklık: dergide yayınlanan eserlere ilişkin ikna edici eleştirileri dikkate almalı ve bu eleştirilere yönelik yapıcı bir tutum sergilemelidir. Eleştirilen çalışmaların yazar(lar)ına cevap hakkı tanımalıdır. Olumsuz sonuçlar içeren çalışmaları göz ardı etmemeli ya da dışlamamalıdır.
Şikayetler: yazar, hakem veya okuyuculardan gelen şikayetleri dikkatlice inceleyerek aydınlatıcı ve açıklayıcı bir şekilde yanıt vermekle yükümlüdür.
Politik ve Ticari kaygılar: Dergi sahibi, yayıncı ve diğer hiçbir politik ve ticari unsur, editörlerin bağımsız karar almalarını etkilemez.
Çıkar çatışmaları: yazar(lar), hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını göz önünde bulundurarak, çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlamasını garanti eder.
Hakem(ler)
• Hakemler, kendilerine yönlendirilen makaleleri 15 gün içerisinde hakemler için değerlendirme formu kapsamında değerlendirerek rapor hazırlamak ve hazırladığı raporu makaleyi kendisine yönlendiren baş editör veya alan editörüne iletmekle yükümlüdür.
• Hakemler dergide yayımlanacak makalenin akademik kalitesinin en temel tespit edicisi olduklarının bilinciyle davranmalı ve akademik kaliteyi arttırma sorumluluğuyla objektif ve ölçülü değerlendirme yapmalıdır.
• Değerlendirmeyi nesnel bir şekilde sadece çalışmanın içeriği ile ilgili olarak yapmalıdır. Etnik köken, dini, siyasi ve ekonomik çıkarlar gözetmeden çalışmayı değerlendirmelidir.
• Hakemler, değerlendirme raporlarında yüzeysel ve muğlak ifadelerden kaçınmalıdır. Sonucu olumsuz olan değerlendirmelerde, sonucun dayandığı eksik ve kusurlu hususlar somut bir şekilde gösterilmelidir. Yorumlarını yapıcı ve nazik bir dille yapmalıdır.
• Hakem, makale konusu hakkında kendini vasıflı hissetmiyor ya da zamanında geri dönüş sağlaması mümkün görünmüyorsa, editöre bu durumu bildirmeli ve hakem sürecine kendisini dahil etmemesini istemelidir.
• Hakemler, makale değerlendirme süreci sona erdikten sonra da değerlendirmeye tabi olan metne ve değerlendirme sürecine dair detayları gizli tutmakla yükümlüdür. İncelemek üzere görevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri eser sahibinin açık izni olmaksızın yayımlanmadan önce başkalarıyla paylaşmamalıdır.
• Hakemlerin araştırmayla ilgili yazarlarla ve/veya araştırmanın finansal destekçileriyle çıkar çatışmaları olduğunda, telif hakkı ihlali ve intihal fark ederlerse, kör hakemliğe aykırı bir durum varsa editöre bildirmekle yükümlüdürler.
Yazar(lar)
• Değerlendirilmek üzere dergiye gönderilen makaleler daha önce başka bir yerde yayımlanmamış olmalıdır.
• Değerlendirilmek üzere dergiye gönderilen makaleler aynı anda başka bir akademik dergide değerlendiriliyor olmamalıdır.
• Değerlendirilmek üzere gönderilen makale için orijinallik raporunun makale ile birlikte gönderilmesi zorunludur. Orijinallik raporundaki benzerlik indeksi %15’in altında olmalıdır.
• Değerlendirilmek üzere gönderilen makale için yazarların intihal, duplikasyon, sahte yazarlık/inkar edilen yazarlık, araştırma/veri fabrikasyonu, makale dilimleme, dilimleyerek yayın gibi etik dışı etkenlerin bulunmadığına dair araştırma ve yayın etiği beyanı olması zorunludur. Derleme çalışmaları için https://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/20553 linkte verilen etik beyannamesi kullanılabilir.
• Değerlendirilmek üzere gönderilen makale içi yazarların makaleye katkı oranlarına dair beyanlarının bulunması zorunludur. Tek yazarlı makaleler için yazarın makaleyi tek başına hazırladığı, çok yazarlı makalelerde ise tüm yazarların ayrı ayrı katkı oranlarına ilişkin bilgilere yer verilmelidir.
• Değerlendirilmek üzere gönderilen makale için, bir kurum ya da kuruluş tarafından desteklenmişse kurum veya kuruluş adı ile proje numarası gibi bilgilere yer verilmesi zorunludur.
• Değerlendirilmek üzere gönderilen makale için yazarlar teşekkür etmek istedikleri kişi veya kurumlara ilişkin bilgi verebilir, teşekkür edebilirler.
• Değerlendirilmek üzere gönderilen makale için yazarların çıkar çatışması durumuna ilişkin beyanlarını bildirmeleri zorunludur.
• Yayımlanması kabul edilen makaleler için için telif hakkı devri beyanı yazar(lar) tarafından ıslak imzalı olarak pdf halinde iletilmelidir. Dergi yayımlanmak üzere kabul edilen makalelerin tüm yayım hakkına sahiptir.
• Değerlendirilmek üzere gönderilen makale herhangi bir kurum ya da kuruluşta gerçekleştirilecekse bu kurum ya da kuruluştan çalışma yapılacağına dair etik kurul onayı alınması zorunludur.
• Dergide yayımlanan makalelerdeki içerik (kaynakların ve alıntıların doğruluğundan, ileri sürülen görüşlerden ve telif hakkı olan çizelge, resim ve diğer görseller) yazar(lar)ın sorumluluğundadır.
• Yayıma kabul edilen ve son biçimi verilen makaleler üzerinde yazar(lar) değişiklik yapamaz.
• ULAKBİM TR Dizin kuralları gereği makalelerde yer alan tüm yazarların ORCID numaralarının makalenin son şekline eklenerek gönderilmesi gerekmektedir.


Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, makale değerlendirme ve yayınlama süreçlerinde yazarlardan her hangi bir ücret talep etmemekte, süreci tamamlanan tüm içerik okuyuculara ücretsiz olarak sunulmaktadır.